Plán sběru dat je jedním z nejdůležitějších kroků celé fáze, možná i metodiky, jelikož nesbíráním vhodného typu, frekvence či množství dat, můžeme způsobit, že nedojde k odhalení pravé kořenové příčiny nebo ji odhalíme pouze z části. Proto je nezbytné plán sběru dat pečlivě připravit a vyjasnit si základní parametry jako více :
Co budeme měřit ? (parametr, typ dat, rozsah…)
Jak to budeme měřit ? (Operační definice)
Kdy to budeme měřím ? (Frekvence sběru dat)
Čím to budeme měřit ? (Měřicí nástroj určený k měření)
Kdo to bude měřit ? (Určení osob, které budou měřit nebo jiným způsobem sbírat data)
Co budeme měřit ?
Metriky / KPI
Key Performance Indicators – KPI neboli klíčové ukazatele výkonnosti. Jedná se o metriky jimiž vyjadřujeme výkonnost procesu (kvalita, účinnost, rychlost, chybovost atd.)
Tyto indikátory jsou používány obvykle na všech úrovních řízení organizace. Stejně tak jako při definici Lean Six Sigma projektu, tak i u definice KPI bychom měli splňovat podmínky SMART.
Možné KPI
- Chybovost (%)
- Zmetkovitost (%)
- více
Stratifikace dat
Pro správný a komplexní sběr dat je nutné sbíraná data stratifikovat, tedy sbírat je do skupin podle námi zvoleného faktoru. Účelem tak komplexního sběru dat je, přesně určit podmínky a okolnosti a zároveň přesně lokalizovat daný problém. Příklad možného sběru dat v tabulce níže.
Počet objednávek | Nevyřízeno | Vráceno | Jméno pracovníka | Pobočka | Seniorita pracovníka |
48 | 2 | 5 | Karel Novák | Kladno | 5 let |
28 | 0 | 3 | Petra Malá | Příbram | 3 roky |
… | … | … | … | … | … |
Určení vztahu Y=f(X1, X2, … Xn)
Určení tohoto vztahu souvisí se stratifikací a sběrem vhodného typu dat. Je třeba si odpovědět na otázku, jaké vstupy mohou ovlivňovat výstup, který v procesu sleduji. Vhodným nástrojem pro toto určení může být například stromový diagram zobrazený níže. Sleduji zde určitý kritický faktor více